12 May 2015

Ve Sen Kuş Olur Gidersin


''Fark ediyorum ki insanın kurguladığı hayat hep yarım kalıyor.
Yerli yerine oturmayan, iğreti duran çok şey var.
Anlıyorum ki hayat hep beklenmedik şeylerdir.
Kural böyle…
Sen yürüyeceksin ve beklenmedik şeylere hazır olmanın çarelerini arayacaksın.''

Ve sen Kuş Olur Gidersin, Tarık Tufan'ın hep merak ettiğim ve ilk fırsatta okuduğum kitabı. 

Kapağıyla, ön sözüyle dikkatimi çekmiş, merakımı da fazlasıyla cezbetmişti. Hem de 126 sayfa, tek celsede okunabilecek uzunlukta bir roman. 

İçinde altı çizilesi tekrar tekrar okunası birçok cümle var. Hatta sanki o cümleler yazılmış sonra da aralarındaki bütünlüğü kurmak için üstüne roman icat edilmiş gibi geldi çoğu yerde. Çarpıcı alıntılar var, ama bazen üstüne fazla su eklenmiş bir yemek gibi, hikayenin içinde çok diri kalmış bazı cümleler, bu da 'hikayeyi' yavanlıktan kurtaramamış. 

Ama 'Okunmalı mı?' sorusunun yanıtı bence evet. Bir adamın dış dünya ile içi arasındaki gelgitleri, olan bitenleri melankolik bir bakıştan aktarması, kitabın sonuna doğru diğer karakterlerin kendi ağzından anlatımlara yer verilmesi kitabı merakla okumanızı sağlıyor.

Beğendiğim alıntılardan birkaçı: 
''Tamamlanmamış bir cümledir insan. Yalnızlığıyla bile bir araya gelemeyecek kadar ıssız…
Bütün bunlara rağmen hayat, yine de anlamlı bir cümle kurabilme isteğidir.''
  ♦   •
"Bazen düşünüyorum da hayatım boyunca söylemeyip de vazgeçtiğim şeyleri söyleseydim ne değişirdi acaba? Hayatın akışında ne kadar farklılıklarla karşılaşırdım? Yoksa kader dediğimiz şey o anda yaptığımız anlık, küçük tercih midir?''
  ♦   •

Böylesi dinleyen, konuşan birileri var mı etrafımızda? Ya da etrafımızdaki kaç kişinin söyledikleri bizde böyle hisler oluşturabiliyor:
''Söyledikleri her sözün altında uzun düşünceler, gayretli hissedişler, samimi endişeler yattığını biliyordum. Dudaklarından dökülen kristal yapılı kelimeler, yağmur sonrası kenti kuşatan mat bir gökyüzüne bile aydınlık veren cinstendi. Sahici cümlelere iliştirdikleri dua ifadeleri de her gece müşfik melekler gibi odama doluşuyorlardı.''
   ♦   •

Nasılsın diye sorulursa da iyiyim denir çünkü.
Neyin var?”
“Hiçbir şey… Hiçbir şeyim yok”
  ♦   •
''Bir oyundaymışım da, ebe beni unutup gitmiş gibi. Yıllarca oyunun kaldığı yerden devam etmesini bekleyen bir çaresizdim. Sobelenmek pahasına ortaya çıkıyordum ve kimseler varlığımı umursamıyordu. Boğazım patlarcasına bağırıyordum; Burdayım! Burdayım!''

   ♦   •
Bu kadarı fazla artık.
''Allah'a ve peygamberine ihanet etmeyin.
Oysa ihaneti içselleştirmiş ve adeta üzerinde şık duran bir aksesuar gibi taşıyan insanların yaşadığı kent burası. İhanetin sınırlarını zorlayan insanlarla dolu ortalık. Ailesine, sevgilisine, arkadaşlarına, kendisine, dünyaya, kelimelere, kuşlara ve etrafında, zihninde ne varsa ihanet edebilmeyi doğal bir yaşam alışkanlığına dönüştürmüş insanlar topluluğu. İhanet edilmemiş ne kaldı ki?
Bu kadarı fazla artık.
Bu kadarı çok fazla.''

Kitapların önce son sayfasına göz atanlar için: 
''İnsan canhıraş bir suskunluktur...
"19. yüzyıl boyunca birçok cerrah, bir hayvan üzerinde operasyon yapmadan önce alışılmış bir biçimde ses tellerini kestiler. Bunu, deney sırasında hayvanlar ses çıkarmasın diye yaptılar.
Deneyi yapanlar ses tellerini keserek aynı zamanda gerçeği yadsıdılar -sessiz bir hayvanın acı çekmediğini varsaydılar- ve bunu kendileri, doğruluğunu kabul ettikleri bilgileriyle doğruladılar. Hayvanın çığlıkları onlara zaten bildikleri bir şeyi, karşılarındaki yaratığın bilinçli, hisseden ve operasyon sırasında eziyet edilmiş bir varlık olduğunu anlatacaktı."
(Kelimelerden eski dil)

Susuyor olmam, acı çekmediğim anlamına gelmez...''

16 yorum :

  1. İhanet edilmemiş ne kaldi? ..

    Duygulardan tut yollara kadar herşey ihanete uğramış ..yazar çok derin bir gerçeği yazmış hem de çok basit kelimeler ile..beğendim ..kitap güzel olmalı olmasa da bu cümleler kafidir popüler kitap okuyucusu olmayanlar için ..

    Siz de çok güzel anlatmış yorumlamissiniz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, şaşırtıcı bir şekilde basit bir anlatım bir gerçeği vurgulamak için çok etkili bi tarza dönüşüyor.
      Bazı konulara derinlik kazandırmasını beklediğimdendir ufak eleştirim, Kitap güzel ama beklenti farklılığı ile benden daha çok beğenebilirsiniz okumanızı tavsiye ederim.
      Ve yorumunuz için de teşekkür ederim...

      Sil
  2. hiç duymamışım bi bakıyim. hikaye he severim.

    notları evet deftere kağıtlara felan yazıyom taam bi foto çekerim kii :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bak bak seversin bence de :)
      Merakla bekliyorum o zaman defteri kağıdı falan :)

      Sil
  3. 'Bir oyundaymışım da, ebe beni unutup gitmiş gibi. Yıllarca oyunun kaldığı yerden devam etmesini bekleyen bir çaresizdim. Sobelenmek pahasına ortaya çıkıyordum ve kimseler varlığımı umursamıyordu. Boğazım patlarcasına bağırıyordum; Burdayım! Burdayım! ahh ne çok etkiledi bu söz. Tarık Tufana bende bu kitapla başlangıç yapayım o halde. sevdirerek tanıtmışsın canım alayım bu kitabı kesinliklee

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet o söz beni de etkiledi. Öylesi çok alıntı var aslında ama 1 post için fazla olduğu için almadım çoğunu :) Benim de Tarık Tufan'ın okuduğum ilk kitabı idi. Al oku üstüne konuşalım bence, güzel yorumun için de çook teşekkürler :)

      Sil
  4. o nasıl bi yayınevii? :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Daha önce okuduğumu hatırlamıyorum, öyle bir yayınevi işte :)

      Sil
  5. Tarık Tufan'ın hiç kitabını okumadım ama Ot Dergisinde ki yazılarını takip ediyorum. Severım uslubunu, güzel alıntılar da yakalamışsın; merak ettim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazarın okuduğum ilk kitabı idi, Ot Dergisini bilmiyordum bakmak lazım, teşekkürler :)

      Sil
    2. güzel hikayeler paylaşır
      senin de yeni yazıların vakti gelmiş sanırım :)

      Sil
    3. Vakti gelmiş de geçmiş sanki haklısınız, koşturmacam mazeret sayılmaz ama yakın zamanda diyorum :)

      Sil
  6. Rica ederim, okuyup bu samimi yorumunu bıraktığın için de ben teşekkür ederim, geç olsa da...
    Okuduklarımızın her daim içimize dokunması ümidiyle... :)

    YanıtlaSil
  7. Ne kadar güzel alıntılar olmuş Tarık Tufan şiirleri de başka bir güzeldir emeğinize sağlık hayırlı bayramlar

    YanıtlaSil
  8. heyoooooo oleeeeey :))))) ne unutması beeee :))) sen bana karpostal bilem yapmıştııın :))))

    YanıtlaSil

Düşüncelerini paylaş lütfen... Ben yazdım sen de yaz :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...